O problemă dificilă din culegerea de matematică clasa a III-a

O problemă dificilă din culegerea de matematică clasa a III-a

Probleme dificile matematicaDe multe ori suntem puşi şi noi părinţii în dificultate la rezolvarea unor probleme de matematică. Fiică-mea a avut ca temă de rezolvat o problemă din culegerea de matematică clasa a III-a, autori Liliana şi Constantin Diaconescu, şi a dat din colţ în colţ neputând-o face.

Iată problema:

La un magazin de confecţii s-au vândut într-o zi 65 de fuste şi bluze. Numărul fustelor este cu 2 mai mare decât trei sferturi din numărul bluzelor. Câte fuste şi câte bluze s-au vândut?

La prima vedere  pare simplu, dar nu este aşa. Am stat câteva minute şi eu să mă gândesc până ai găsi soluţia de rezolvare potrivită.
Copiii care au acestă problemă şi nu îi dau de cap, pot găsi rezolvarea ei mai jos.

Rezolvarea problemei:
a – un sfert din nr. bluzelor
4 x a – nr.bluzelor
3 x a + 2 – nr. fustelor

4 x a + 3 x a + 2 = 65
(4 + 3) x a + 2 = 65
7 x a + 2 = 65
7 x a = 65 – 2
7 x a = 63
a = 63 : 7
a = 9

4 x a = 4 x 9 = 36 (bluze)
3 x a + 2 = 3 x 9 +2 = 27 + 2 = 29 (fuste)

R: 36 bluze şi 29 fuste

Voi ce părere aveţi de dificultatea unor probleme în raport cu vârsta elevilor? Este benefică la dezvoltarea capacităţii lor sau mai mult îi încurcă?

Recomandă prietenilor

De asemenea, ai putea dori...

13 răspunsuri

  1. anonim spune:

    Mihai a cumparat 3 carti cu 92 lei. Diferenta dintre pretul primei carti si cea de-a doua este 5, iar diferenta dintre pretul cartii a doua si a treia este 18.
    Sa se afle pretul fiecarei carti.

    Asta este problema de clasa a doua, in conditiile in care nu au mai facut pana acum asa ceva ?

    Care ar fi rezolvarea ?

    • Mihaela spune:

      Notam cu a cartea 1, cu b cartea 2, cu c cartea 3:
      a= b+5
      b= c+18, rezulta ca a=c+18+5
      Punem problema in exercitiu astfel:
      c+18+5+c+18+c=92
      3xc + 41=92
      3xc=92-41
      3xc=51
      c=17
      b = 17+18=35
      a=35+5=40

  2. ionela spune:

    aceste probleme se rezolva prin metoda figurativa si nu se rezolva la clasele 1-4 algebric,doar aritmetic, se face desenul si apoi rezolvarea si nu cred ca este de clasa a doua deoarece nu fac inmultiri si impartiri,oricum va scriu rezolvarea:
    se presupune ca preturile fiecarei carti este egal cu cel al cartii notate a,la segmentul b se adauga 5,iar la segmentul c se adauga 5+18;
    92+5+5+18=120;120:3=40;a=40;b=40-5=35;c=40-5-18=17
    proba:a+b+c=92;40+35+17=92
    sper sa va fie de folos

  3. luiza spune:

    sunt 74 de bluze si 9 fuste

  4. budisan spune:

    sunt doua metode de rezolvare aproblemeor din cl. I-Iv
    -metoda aritmetica
    -metoda algebrica-CONDUCE LA REZOLVAREA UNEI ECUATII,SOLUTIA EC. ESTE SOLUTIA PROBLEEI-

    METODE ARITMETICE
    -METODA FIGURATIVA
    -METODA MERSULUI INAPOI
    -METODA FALSEI IPOTEZE
    -METODA REDUCERI
    -ETC…

  5. sasa mihaela spune:

    delia a cules 78 lalele din gradina ea imparte cate 7 lalele celor 4 prietene ale sale iar cu restul vrea sa faca buchete de cate 5 lalele cate buchete a facur delia…

  6. Noemi Ioana spune:

    Patru bare confectionate din acelesi metal au lungimea de 8m,7m,5m si 9 m.Cat va cantari fiecare bara,daca ultima bara cantareste 81kg?

  7. luci spune:

    sunt 39 de fuste si 26 bluze faceti proba 39=2x34x26

  8. STEFANIA spune:

    MOS COSTACHE SI MOS VASILE AU AMPREUNA 150 ANI.CATI ANI ARE FIECARE BATRAN DACA UN SFERT DIN VARSTA LUI MOS COSTACHE ESTE CU 12 ANI MAI MIC DECAT O JUMATATE DIN VARSTA LUI MOS VASILE?

  9. Adrian spune:

    Budisan, de acord cu tine! Stimati parinti, ii incurcati pe copii asezand necunoscute intr-o problema; ei gandesc intuitiv, deci rezolva problemele prin metode grafice mai ales, care ofera suport intuitiv gandirii copiilor din ciclul primar. Consultati manualele, caietele copiilor, pe cadrul didactic. Coborati la nivelul lor de gandire, nu incercati sa „ii ridicati” pe ei la nivele superioare, intrucat nu au parcurs pasii intermediari ai dezvoltarii psihice inca. Nu doriti, cu siguranta, ca ei sa capete aversiune pentru o disciplina sau alta! Rezultatul acelui „nu inteleg” este cauza muncii de acasa, nu din clasa! Cadrele didactice, acolo unde „terenul” o permite, vor adauga metodei grafice si pe cea algebrica in rezolvarea de probleme. Multa rabdare, stimati parinti!

  10. byanka spune:

    andrei se gandeste la un numar.Imparte la 3 acest numar,apoi aduna catul cu produsul numerelor 7 si 6,iar din aceasta suma scade 19 si obtine 29.La ce numar s a gandit/?

  11. aurelia spune:

    Aflati trei numere care au suma 400,stiind ca suma dintre primul si al treilea numar este egala cu al doilea numar,iar diferenta dintre al doilea si primul numar este80, care ar fi rezolvarea

    • maria 47 spune:

      uite asa se afla:cele 3 nr le notam:a+b+c=400 a+c=b b-a=80 ;c+a-a=80 c+0=80 (al treilea nr) 80+80=160; 400-160=240 240:2=120(a) a+c=b 120+80=200(c)

Părerea ta?